Přestože na kole i na kolečkových bruslích jezdí stále více Čechů, seriozní čísla o jejich počtu a chování dosud naše republika nemá. Přitom analýza chování a potřeb cyklistů a in-line bruslařů může pomoci nastavit lépe dotační politiku státu i regionů, ale také efektivně budovat potřebnou infrastrukturu a správně zacílit marketingové aktivity. Toto vše bylo na počátku prvního průzkumu zaměřeného na cykloturisty, bikery a in-line bruslaře v Česku. Bruslaři totiž často využívají stejnou infrastrukturu jako cyklisté. On-line průzkum startuje 15. srpna 2011 na stránkách portálu www.ceskojede.cz a dále budou pozvánkou k výzkumu osloveni členové online panelu společnosti STEM/MARK. Autorka a iniciátorka průzkumu Renata Šedová našla pro tento projekt odbornou oporu v týmu národního cyklokoordinátora, u renomované agentury STEM/MARK, ale také u zástupců zájmových organizací, kteří pomohli doladit on-line dotazník. Na přípravě průzkumu se již od počátku podílel i odbor výzkumů, trendů a inovací agentury CzechTourism. Ta také první národní průzkum zaštítila a financuje.
„Již při prvních přípravách tohoto cyklo a in-line průzkumu jsme se setkali s pozitivními rekcemi odborné veřejnosti,“ říká Renata Šedová, která průzkum iniciovala a řídí. „Nejen u nás v Orlických horách a v Podorlicku scházejí informace o potřebách a zvycích uživatelů našich cyklo & in-line stezek a cyklotras. Seriózní čísla by rádi získali rovněž projektanti a investoři infrastruktury i manažeři dalších regionů České republiky. Například zájem veřejnosti o ‚trendové’ terénní stezky a singltraily pro horská kola můžeme zatím jen odhadovat. A to je pro efektivní výstavbu a marketing málo,“ dodává. „V Německu a Rakousku probíhají průzkumy zaměřené na cyklisty každý rok a o jejich výsledky je velký zájem,“ říká odborník na cykloturistiku Daniel Mourek z týmu národního cyklokoordinátora. „U nás máme zatím jen k dispozici čísla ze sčítačů na stezkách. Informace o chování a potřebách cykloturistů nám zoufale chybí. Přitom například v Německu jsou jedním z klíčových argumentů pro podporu udržitelných forem cestovního ruchu,“ argumentuje Mourek.
„Česká republika je pro zahraniční turistické centrály se svým potenciálem cyklistů silnou zdrojovou destinací. Naše cyklisty a in-line bruslaře lákají za hranice hlavně z Rakouska,“ uvádí ředitel odboru výzkumu, inovací a trendů agentury CzechTourism Mojmír Mikula. „Cykloturistika je přitom významným segmentem domácího cestovního ruchu a my bychom měli zjistit, kde a jak můžeme tuto oblast posílit například vhodným marketingem, či úpravou dotačních programů,“ dodává Mikula.
První národní cyklo a in-line průzkum bude probíhat formou on-line dotazníku na nově utvářených stránkách www.ceskojede.cz. V termínu od 15. 8. do 30. 9. 2011 by jej mělo vyplnit nejméně 1000 respondentů z řad veřejnosti. Motivací k tomu jim bude množství cen, které věnovali sponzoři průzkumu. Respondent bude mít možnost získat například jeden z víkendových pobytů pro dva nebo jiné zajímavé cyklistické dárky. „Silnou oporou průzkumu budou i partnerské internetové portály zaměřující se na cyklistiku, in-line bruslení či aktivní turistiku obecně. Na svých stránkách budou vyzývat uživatele stezek, aby sdělili své názory a iniciovali tak změny, které jim ve výsledku pomohou k tomu, aby se jim lépe jezdilo,“ dodala Jitka Vrtalová z řešitelského týmu.
„Jsem velmi rád, že průzkum vznikl a moc si vážím přístupu agentury CzechTourism, která jej bez váhání zaštítila. Konečně budeme moci získat konkrétní a podložené názory veřejnosti, jež budou určitě zajímavé nejen pro odbornou, ale rovněž pro laickou veřejnost. Vždyť kdo by nechtěl vědět, jaké terény, regiony a služby jsou nejvíce v oblibě a poptávané, kolik řádově ujede průměrný český cykloturista za rok apod.? Prostě: vyplň a budeš jezdit líp!,“ s neskrývaným nadšením zakončuje sloganem průzkumu národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.